پیشنهادهای پژوهش رشته اقتصاد کشاورزی

eghtesadkeshavarzi

 

 home-1صفحه اصلی

1391

1392

  Animated-Bullet-DiamondBlueDark 1393

 

عنوان پایان نامه

پیشنهاد پژوهش

تعیین الگوی کشت ریسک محور همسو با مدیریت آب کشاورزی با استفاده از الگوی ترکیبی(MGA-MOTAD)
(مطالعه موردي: شهرستان گرگان)

 بهينه سازي الگوي كشت براي بهره برداري پايدار از منابع آب پيشنهاد می‌شود. زیرا این الگو نشان داده است که با حفظ درآمد می توان سالانه 25 درصد از برداشت آب های زیرزمینی کاست و به مثبت شدن بیلان منفی آب کمک کرد.
2- با توجه به الگوي كشت بدست آمده از مدل‌های مختلف و وارد نشدن پنبه تابستانه و سويا تابستانه در هيچ يك از اين مدل‌ها، پيشنهاد می‌شود در صورت توجه به مديريت آب، از كشت اين محصولات جلوگيري شود.
3- عليرغم نتايج بهتر و قابل انعطاف‌تر در مدل سازي ايجاد گزینه‌ها، اجراي اين الگو به تنهايي توصيه نمی‌شود. به عبارت دیگر در سیاست گذاری‌های بخش كشاورزي، از روش‌های جديد برنامه ريزي رياضي يا ترکیب الگوهای های برنامه ريزي رياضي همچون ترکیب ایجادگزینه و موتاد بجاي روش‌های برنامه ريزي رياضي خطي كلاسيك استفاده شود.

ارزش‌گذاري اقتصادي کارکردهاي درياچه چيتگر تهران

 متغیر سطح تحصیلات تقریباً در بیشتر مدل‌ها اثر معنی‌داری بر روی متغیر وابسته مدل داشته است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که سطح آموزش و تحصیلات دانشگاهی طوری توسعه یابد که اطلاعات و آگاهی دانشجویان در مورد محیط‌زیست و ارزش کارکرد و خدمات محیط‌زیست افزایش یابد.
2- متغیر تعداد افراد خانوار نیز در تمامی مدل‌ها اثر منفی بر روی متغیرهای تصمیم به پرداخت و میزان پرداخت اثر منفی داشته است. همان‌طور که قبلاً عنوان شد با افزایش تعداد افراد خانوار، درآمد سرانه کم شده و افراد محدودیت درآمدی خواهند داشت و درنتیجه میزان تمایل به پرداخت افراد کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد در صورت اخذ ورودی، خانوارهای پرجمعیت از تخفیف ویژه برخوردار شوند.
3- متغیر عضویت در مؤسسات حمایتی اثر معنی‌دار مثبت خود را در تمامی مدل‌های برآورد شده نشان می‌دهد؛ بنابراین با اتخاذ تدبیری مناسب توسط مسئولین مرتبط می‌توان افراد بیشتری را جذب این مؤسسات نمود. می‌توان با تبلیغ مناسب نوع کار این مؤسسات و اهدافی که دنبال می‌کنند به همراه اختصاص بودجه بیشتر به سازمان‌های مردم‌نهاد، افراد علاقه‌مند را به سمت این‌گونه مؤسسات بکشند. علاوه بر آن، عضویت افراد از مدرسه می‌تواند به این امر کمک کند.
4- میزان افزایش امنیت دریاچه و فضای اطراف دریاچه هم متغیر بسیار تأثیرگذار بر روی میزان تمایل به پرداخت می‌باشد. افرادی که به این دریاچه می‌آیند دوست دارند گردش بدون استرس و نگرانی داشته باشند و برای این آرامش مشاهده شد که مبالغی نیز می‌پردازند؛ بنابراین با افزایش نگهبان‌ها و مأمورین انتظامی در بخش‌ها و ورودی‌های مختلف این اطمینان را به گردشگران می‌دهند که در امنیت کامل هستند.
5- این پیشنهاد در مورد طراحی فضای سبز موجود کنار دریاچه می‌باشد. طراحی فضای سبز بی‌نظیر می‌تواند باعث جذب ده‌ها هزار نفر از گردشگران شود. بسیاری از بازدیدکنندگان خواستار افزایش فضای سبز کنار دریاچه بودند؛ بنابراین با  ارائه برنامه‌ای جامع و کامل در مورد فضای سبز و افزایش کاشت درختان و سبزه، می‌توان  فضای مناسبی را برای گردشگران ایجاد کرد.
6- خدمات رفاهی روی جذب گردشگران و به‌تبع آن میزان تمایل به پرداخت‌ها اثرگذار می‌باشد. پیشنهاد می‌شود خدمات را مطابق یا سلیقه افراد و با سؤال از گردشگران که چه خدمتی را بیشتر می‌پسندند، طرح‌ریزی نمایند.
7- استان تهران به دلیل مهاجرت بیش‌ازحد، بسیار پرجمعیت همراه با آلودگی‌های صوتی و آب‌وهوایی است. احداث این‌گونه دریاچه‌ها یا پارک‌ها علاوه بر کارکرد تفریحی، می‌توانند آلودگی‌های آب‌وهوایی و آلودگی‌های صوتی را کاهش دهد و محیطی بسیار آرام با هوای پاک و خنک را در اختیار شهروندان قرارداد؛ بنابراین سیاست‌گذاران با اتخاذ سیاست مناسبی در جهت افزایش و احداث این‌گونه منابع در سطح شهر باعث آرامش و افزایش رفاه حال شهروندان شود. بخصوص مناطق جنوبی تهران که به دلیل تراکم جمعیتی بالا بیشتر به حضور این‌گونه منابع و مکان‌ها نیازمند است. ارزش‌گذاری این دریاچه توجیه برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و عملیاتی کردن این‌گونه دریاچه‌ها را در اختیار مدیران و برنامه ریزان تهران قرار داده است

طراحی الگوی جدید بازاریابی قارچ خوراکی در مشهد

 با توجه به اینکه درصد بیشتری از تولیدکنندگان تحصیل کرده  اند لذا می‌توان با اطلاع رسانی از طریق مرکز جمع‌آوری قارچ در رابطه با تولید قارچ میزان تولید قارچ و ورود به این کشت را کنترل کرد.
2. باتوجه به این  که عدم دسترسی به سرمایه اولیه برای ماندگاری در تولید قارچ از اصلی  ترین محدودیت برای تولید و کشت قارچ محسوب می  شود، لذا سیاست  گزاران این عرصه می  توانند با در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت و یارانه به نهاده  های تولید این محصول، هم به فعالان این رشته کمک نمود و هم زمینه را برای افراد مستعد برای ورود به این فعالیت مساعد نمود
3. همچنین با توجه به این  که فعالان این رشته با مشکل حساسیت بذر قارچ نسبت به آفت مواجه می  باشند. لذا می‌توان با تولید و در اختیار قرار دادن بذرهای ایمن از آفت این مشکل را حل نمود که هم بهره  برداران نسبت به بذر استفاده‌شده اطمینان داشته باشند و نگران آسیب دیدگی محصول تولیدی و ضایعات حاصل از تولید محصول ناایمن نباشند و هم اینکه تولیدکنندگانی که علاقه  مند ورود به این حرفه می  باشند با اطمینان خاطر وارد این فعالیت شوند و ترس از ورشکستگی در آغاز فعالیت تولیدی را نداشته باشند.
4. با توجه به اینکه یکی از موانع ورود به کشت این رشته عدم تخصص فنی برای کشت قارچ می  باشد، لذا تولیدکنندگان از طریق مرکز جمع‌آوری (که زیر نظر خود تولیدکنندگان است) می  توانند تجارب خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.
5. همچنین یکی از مشکلات تولیدکنندگان و هم افرادی که مایلند وارد این حرفه شوند، نا اطمینانی نسبت به فروش محصول تولیدیشان و همچنین وجود واسطه  های فراوان و در نتیجه دریافتی کمی از پرداختی مصرف  کنندگان نهایی به دست تولیدکنندگان می  رسد، لذا می‌توان با ایجاد یک کانال بازاریابی مطمئن و مناسب این عدم اطمینان تولید کنندگان را از بین برد و زمینه را برای ورود به این حرفه و ماندگاری در تولید قارچ برای تولیدکنندگان مستعد بوجود آورد.
6. با ایجاد این مرکز و داشتن اطلاعات کافی از میزان تولید و مصرف می‌توان ورود و خروج از این حرفه را کنترل کرد و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر تا حدودی کنترل میزان تولید را در دست گرفت.
7. از طریق این مرکز با دادن اطلاعات کامل از میزان تولید و مصرف به اداره جهاد کشاورزی می‌توان جلوی صدور بی‌رویه مجوز برای افرادی که اطلاع کافی از بازار قارچ را ندارند گرفت.
8. بهتر است تمامی تولیدکنندگان قارچ، کمپوست موردنیاز خود را زیر نظر مرکز جمع آوری از یک کارخانه فراهم کنند تا این مرکز مشتری وفادار محسوب شده و شامل تخفیفات و تسهیلات ویژه کارخانه قرار گیرد.

بررسی الگوی رفتار بیمه ای کشاورزان شهرستان مشهد

 توجه به الگوهای مبتنی بر تحلیل گروه 1(بیمه‌شده) به صورت بخشی و کامل در کنار در نظر گرفتن عوامل اقتصادی-اجتماعی، تا از این طریق بتوان با تفکیک رفتار کشاورزانی که همه‌ی محصولات خود را بیمه کردند از کشاورزانی که بخشی از محصولات خود را بیمه کردند، دقت مطالعات را بالا برد.
2) بررسی و بازنگری در ساختار حق بیمه‌ها به این صورت که ضمن تغییر در فرمول بندی محاسبه حق بیمه‌ها، باید انعطاف‌پذیر شوند.
3) با توجه به سطح رضایت پایین کشاورزان از ابعاد مختلف بیمه و تاثیر زیاد آن بر روی رفتار بیمه‌ای کشاورزان باید ساختارهای مبتنی بر رضایتمندی کشاورزان تقویت شود. در این راستا باید:
الف) نحوه ‌محاسبه غرامت دقیق‌تر صورت گیرد به گونه‌ای که خسارت کشاورزان کامل جبران شود در کنار اینکه با افزایش نظارت بر کارشناسان بیمه و کشاورزان خسارت دیده، فساد در این زمینه کاهش یابد.
ب) پرداخت غرامت باید در مدت زمان کمتری صورت گیرد تا کشاورزان بتوانند به موقع خسارت‌های وارد شده را جبران کنند.
ج) تغییر در ساختار قوانین بیمه به گونه‌ای که اجبار یا تحمیلی بر کشاورزان برای بیمه کردن محصولات خود وجود نداشته باشد. برای این منظور می‌توان محدودیت مرتبط با سطح زیر کشت را حذف کرده و با انعطاف‌پذیر کردن حق بیمه‌ها، زمینه را برای افزایش رضایت کشاورزان فراهم آورد. از طرف دیگر باید خسارت‌های بیشتر و متنوع‌تری و همچنین محصولات بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرد. همچنین بروکراسی اداری مرتبط با بیمه کردن محصولات باید تغییر یابد و  مراحل مرتبط با درخواست بیمه به صورت الکترونیکی صورت گیرد.
4) با توجه به مناسب نبودن کارکردهای بیمه از نظر کشاورزان و تاثیر بالای آن‌ها بر رفتار بیمه‌ای کشاورزان، باید اقدامات لازم در جهت تقویت کارکردهای بیمه صورت گیرد.
5) از آنجایی که سطح زیر کشت عامل بسیار تاثیرگذاری بر تمایل بیمه‌ای کشاورزان دارد باید سیاست‌گذاری در جهت یکپارچه شدن اراضی به گونه‌ای که سطح زیر کشت کشاورزان را افزایش دهد تا موجب بالا رفتن انگیزه کشاورزان برای بیمه کردن محصولات خود گردد. برای مثال می‌توان زمینه لازم را برای پیوستن کشاورزان به تعاونی‌های کشاورزی هموار کرد.
6) با توجه به اینکه کشاورزان دارای زمین‌های اجاره‌ای انگیزه لازم را برای بیمه‌کردن محصولات خود ندارند می‌توان زمینه لازم را برای در اختیار گذاشتن زمین کشاورزی به صورت اجاره‌ای بلندمدت و به شرط تملیک فراهم کرد تا از این طریق انگیزه کشاورزان برای رسیدگی به محصولات و بیمه‌کردن آن‌ها افزایش یابد.

بررسی عملکرد شرکت سهامی زراعی نیل شهر و نقش آن در توسعه منطقه

نتایج پژوهش نشان داد که هدفمندسازی یارانه‌ها اثر منفی برافزایش کارایی این واحدها داشته است، بنابراین پیشنهاد می‌گردد تا با پرداخت یارانه تولید به  این واحدهای تولیدی  در جهت ارتقای مدیریت تولید  این واحدها کمک نمود
2- که با توجه به نقش شرکت در ایجاد اشتغال و گسترش صنایع جانبی  و با در نظر گرفتن امکانات شرکت و پتانسیل منطقه  و نیاز جامعه نسبت به  ایجاد و گسترش واحدهای صنایع غذایی ازجمله کارخانه روغن‌کشی  و فرآورده‌های لبنی در منطقه اقدام  گردد
3- با در نظر گرفتن نقش انکارناپذیر این شرکت در ارتقاء سطح منابع  انسانی به‌ویژه مدیران لایق و کارآمد  و در شرایطی که پدیده بی‌سوادی در برخی شرایط نیز مشاهده می‌گردد. از این رو پیشنهاد می‌گردد نقش این شرکت در آموزش مدیران جهت تصدی امور مختلف آن مورد توجه جدی قرار گیرد که بدون شک موجب ارتقاء بهره‌وری منابع  خواهد گردید.
        4-با عنایت به اهمیت گسترش مبانی فرهنگی و اعتقادی در زمینه ایجاد اتحاد و همدلی بیشتر در بین اعضای شرکت پیشنهاد می‌گردد هرگونه اقدام فرهنگی در راستای این هدف مهم صورت گیرد

کاربرد مدل برنامه‌ریزی خطی فازی چند هدفه جهت تدوین الگوی بهینه کشت با تأکید بر پایداری منابع آب
(مطالعه‌ی موردی بخش مرکزی شهرستان مشهد)

1. باتوجه به پایین رفتن سطح سفره‌های آب‌های زیر زمینی به علت حفر چاه‌های متعدد دربخش مرکزی شهرستان مشهد( دهستان توس)، هم‌چنین این منطقه با  وسعت کم خود دارای تعداد زیادی بهره‌بردار ازمنابع آب می‌باشد پیشنهاد می‌شود دولت با کنترل و نظارت بر بهره‌برداران منطقهاز حفر بی رویه چاه‌های آب جلوگیری کند.
2. با توجه به اینکه مهم‌ترین محدودیت بهره‌برداران در منطقه مورد مطالعه آبمی‌باشد و هم‌چنین اکثر کشاورزان در منطقه مورد مطالعه از سیستم‌های آبیاری سنتی (غرقابی و جوی و پشته) استفاده می‌کنند بنابراین پیشنهاد می‌شود دولت بودجه‌ایرا دراختیارکشاورزان منطقه بگذارد تا سیستم‌های آبیاری را دراین منطقه باروش‌های نوین آبیاری جایگزین کنند.
3. پیشنهاد می‌شود الگوی کشت در منطقه مورد مطالعه به سمت محصولات گندم، جو، گوجه‌فرنگیو سیب‌زمینی پیش رود تا ضمن حداکثر میزان بازده ناخالص، حداقل میزان مصرف آب وکود شیمیایی را در منطقه مورد بررسی داشته باشیم.
4. در مدل یاد شده توابع هدفی چون حداکثر‌کردن بهره‌برداری از کودهای آلی،حداقل‌کردن آب مصرفی و حداقل‌کردن کود شیمیایی ممکن از دیدگاه کشاورز، هدف درتولید نباشد اما از دیدگاه سیاست‌گذاران کشاورزی اهداف مهمی می‌باشد. به همینمنظور سیاست‌گذاران کشاورزی باید از طریق سیاست‌های تشویقی، این گونه اهداف رادر برنامه کاری کشاورزان قراردهند.
5. از آنجایی الگوهای بهینه کشت برآوردی نشان می‌دهد که میزان مصرف آب آبیاریکشاورزان در منطقه مورد مطالعه با روش فازی چند هدفه دو مرحله‌ای به حداقل میزانمصرف خود رسیده است. با توجه به کمبود منابع آب در این منطقه پیشنهاد می‌شود بهعنوان یکی از ابزارهای مهم در شکل‌گیری و اجرای الگوی بهینه کشت توسط کشاورزان،ارائه سیاست‌های حمایتی دولت و ارتباط بین مراکز اجرایی دولتی مانند جهادکشاورزی و مراکز تحقیقاتی (دانشگاه ها) توصیه می‌شود تا الگوی بهینه در منطقهمورد نظر به اجرا گذاشته شود.

بررسی بازاریابی آلوئه‌ورا در خراسان رضوی(مطالعه موردی شهرستان مشهد)

کارایی قیمتی در سطح خرده‌فروشی 83/99 درصد بوده و در سطح عمده‌فروشی به مقدار 86/91  درصد کاهش یافته است، که نشان‌دهنده این است که هزینه‌های بازاریابی عمده‌فروشی بیشتر بوده و بهتر است با ارایه خدمات مناسب در زمینه حمل و نقل محصول، از افزایش هزینه‌های  عمده‌فروشان جلوگیری شود.
2- از آنجا که قیمت خرده‌فروشی بیشترین اثر را بر روی حاشیه بازاریابی داشت و هزینه بازاریابی اثر مثبت و معنی‌دار بر حاشیه بازاریابی نشان داد و از آنجا که خرده‌فروش و عمده‌فروش، فرآوری و یا عملیات بازاریابی خاصی بر روی برگ آلوئه‌ورا انجام نمی‌دهند، چنانچه کنترل حاشیه و جلوگیری از افزایش آن مورد نظر باشد، پیشنهاد می‌شود با اتخاذ راهکارهای مناسب نظیر اعمال نظارت‌های مستمر بر قیمت خرده‌فروشی و یا درنظر گرفتن مکان‌هایی داخل شهرها به منظور عرضه مستقیم آلوئه‌ورا از تولیدکننده به مصرف‌کننده، از افزایش قیمت‌ها ممانعت به عمل آید.
3- از دیدگاه تولیدکنندگان محصول آلوئه‌ورا، یکی از مشکلات پیش‌روی، نبود اتحادیه در این صنعت است. بنابراین با تشکیل اتحادیه و ایجاد بازار مناسب توسط همین اتحادیه‌ها به گونه‌ای که اتحادیه‌ها با وضع قوانین مدوّن و قیمت ثابت برای انواع محصولات با درجات مختلف، یک ثبات نسبی برای نرخ بازار را موجب شده و با هدایت تولیدکنندگان و تنظیم بازار، فضای مناسبی برای فروش ایجاد نماید. حمایت از آن می‌تواند باعث رفع برخی از مشکلات این طیف از تولیدکنندگان کشور گردد.
4- افزایش رضایتمندی از کیفیت و قیمت آن باعث افزایش مصرف می‌شود بنابراین پیشنهاد می‌شود از طریق سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی اولاً تنوع و کیفیت محصول را افزایش داد و ثانیاً محصول را با قیمت کمتری در اختیار مصرف‌‌کننده قرار داد.
5- با توجه به نتایج مطالعه با افزایش آگاهی افراد، تبلیغات و اطلاع‌‌رسانی در مورد محصول آلوئه‌ورا میزان مصرف آن افزایش می‌یابد، بنابراین تولیدکنندگان و بازاریابان این محصول می‌توانند با افزایش آگاهی مردم به افزایش تقاضای این محصول کمک کنند. این اطلاع رسانی با توجه به اثر تبلیغات بهتر است از طریق رسانه‌های سمعی و بصری صورت گیرد

تعیین عوامل موثر بر تمایل مرغداران به پذیرش تکنولوژی پرورش در قفس مرغ گوشتی)مطالعه موردی شهرستان بجستان(

 دلایل عدم بکارگیری تکنولوژی پرورش در قفس مرغ گوشتی تاکنون
2- ارزیابی اقتصادی اجرای طرح و بررسی توجیه پذیری آن باوجود هزینه اولیه بالا
3- اثر اجرای طرح بر میزان مصرف انرژی واحدهای تولیدی گوشت مرغ در ایران
4- اثر اجرای طرح بر میزان صادرات و وارادت گوشت مرغ در ایران

ارزش‌گذاری ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در استان خراسان رضوی

 پیشنهاد می‌شود با توجه به تبلیغات انجام شده در زمینه انرژی  های تجدیدپذیر در کشور، در جهت افزایش آگاهی عمومی و تأکید مسئولین دولتی در مورد مسائل زیست‌محیطی، این مطالعه به صورت جامع‌تر در کل کشور انجام شود.
• در بسیاری از کشورها مطالعات در خصوص تمایل به پرداخت‌ها به صورت دوره‌های 3 الی 4 ساله تکرار می‌شود تا بدین وسیله به تغییرات در تمایل به پرداخت‌ها و مطلوبیت افراد پی برد و نقش عواملی هم  چون آموزش سنجیده می‌شود و متناسب با آن سیاست‌گذاران اقدام به اخذ سیاست‌های جدید کنند در این راستا پیشنهاد می‌شود در ایران چنین مطالعاتی به صورت جامع شکل گیرد.
• تمایل به پرداخت‌های به‌دست‌آمده از نتایج شاید به‌صورت انفرادی و شخصی مقدار ناچیز یا کوچکی باشد ولی در صورت تجمیع در کل کشور می‌تواند مبالغ عظیمی از سرمایه برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کنند.
• پیشنهاد می‌شود در آینده این مطالعه بین جوامع شهری و روستایی در ایران انجام شود به خصوص در مناطقی که امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به صورت مستقل از شبکه سراسری وجود دارد.
• با توجه به اهمیت متغیر درآمد در تمایل به پرداخت  ها و عدم معنی‌داری آن در این بررسی پیشنهاد می‌گردد مطالعات آینده بین 2 گروه درآمدی بالا و کم مورد بررسی قرار گیرد تا تأثیر این متغیر به درستی نمایان شود.

عوامل مؤثر بر انواع قراردادهای فروش محصولات کشاورزی
(مطالعه موردی: محصول پنبه شهرستان گنبدکاووس)

نتایج تحقیق  نشان داد که رابطه مثبت بین سطح تحصیلات کشاورزان و مشارکت در بازارهای آتی و اختیارمعامله وجود دارد و از سویی رابطه بین تجربه‌کارکشاورزی و احتمال مشارکت در بازارهای مذکور منفی است می‌توان پیشنهاد داد که سمینارهای آموزشی در خصوص نحوه عملکرد و کارایی این بازارها بعنوان ابزارهای کاهنده ریسک قیمت و نقش اطلاع‌رسانی آنها از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان گلستان بویژه برای کشاورزان جوان‌تر برگزار گردد. 
2- برای افزایش آگاهی کشاورزان از نحوه عملکرد این بازارها و آشنایی بیشتر آنان از آنجایی که شاید برای برخی از کشاورزان امکان حضور در سمینارهای آموزشی پیشنهاد شده وجود نداشته باشد بهتر است نشریات ترویجی از سوی سازمان جهاد کشاورزی در روستاهای پنبه‌کار ارائه گردد.
3- حضور تولیدکنندگان، تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی همراه با حمایت‌های مؤثر دولت می‌تواند زمینه ایجاد بازارهای آتی و اختیارمعامله در مورد محصول پنبه و سایر محصولات کشاورزی در بورس کالای کشاورزی را فراهم سازد.

بررسی عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت محصولات کشاورزی و اثرپذیری آنها از قیمت‌های جهانی (مطالعه موردی برنج)

1- پرواضح است که کنترل نوسانات در بازار نهاده‌ها تا حد زیادی می‌تواند منجر بهجلوگیری از بروز نوسانات در قیمت برنج گردد. با وجود حضور و فعالیت شرکت‌هایدولتی و خصوصی در زمینه توزیع نهاده‌ها که هدف بسیاری از آنها رفع نگرانی‌هایکشاورزان در این زمینه بوده، تهیه نهاده‌ها همواره از دغدغه‌های کشاورزان در فصلکشت بوده است. بنابراین نخستین پیشنهاد سامان‌دهی بازار تقاضای نهاده‌ها از سویکشاورزان با رویکردی جدید خواهد بود. یکی از روش‌ها تشکیل شرکت‌های تعاونی تولیدبا تعداد اعضای زیاد در هر شهر یا منطقه است که در مرحله اول توان چانه‌زنیبالایی داشته باشد تا بتواند در بازار ایفای نقش کند. همچنین بتواند برخینهاده‌های گران‌قیمت مانند ماشین‌آلات کشاورزی را به صورت مالکیت عام در دسترسعموم کشاورزان قرار دهد. در نهایت تعداد زیاد اعضا، شرکت را قادر می‌سازد که حتیدر زمینه آماده‌سازی محصول برای ورود به بازار هم سرمایه‌گذاری کند.
2- همان‌طور که ملاحظه شد افزایش میزان تولید می‌تواند به ثبات قیمت در بازاربرنج بیانجامد. راه‌کار پیشنهادی ارائه و انتقال تکنولوژی‌های جدید برای افزایشمیزان تولید، شامل پیشرفت‌های علمی در زمینه بذرهای جدید، روش‌های نوین کشت ونهاده‌های صنعتی است. واریته‌های جدید برنج که با عنوان برنج زودرس شناختهمی‌شوند به دلیل کوتاه‌تر کردن فصل کشت، امکان کشت مجدد برنج را فراهم می‌کنند. به این معنی که می‌توان دو دوره کشت را در یک سال زراعی انجام داد. اما در حالحاضر، آنچه بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است برداشت مجدد برنج (رتون) است. بهعنوان نمونه در استان مازندران که سهم 46 درصدی از تولید برنج ایران را دراختیار دارد، بنا بر آمار  سازمان جهادکشاورزی این استان در سال 93، سطح برداشت برنج رتون و کشت مجدد به ترتیب تقریباً 22 و 17 درصد از اراضی زیر کشت برنج در این استان است. بنابراین ایجاد زمینه‌هایلازم برای کشت مجدد می‌تواند سطح تولید را تا حد زیادی افزایش دهد.
3- تأمین و توزیع به‌موقع نهاده‌ها و بخشی از نقدینگی در مرحله کشت وآماده‌سازی زمین. به این معنی که کشاورز برای دسترسی به نهاده‌های لازم برای کشتدر مضیقه نباشد. با توجه آنچه در نتایج الگوی هارمونیک مشاهده شد این کمکبه‌خصوص می‌تواند مانع از بروز نوسانات فصلی گردد.
4- بر اساس داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر، برنج هموارهجزء 10 کالای اصلی وارداتی به لحاظ هزینه بوده است. لذا دقت در چگونگی وارداتبرنج، نه تنها به ثبات بازار برنج، بلکه بر کل بازار اثر خواهد گذاشت. به هرصورت این رکورد هم به دلیل حجم واردات و هم به دلیل قیمت این محصول می‌باشد. لذاتوجه به اتفاقات بازار جهانی و انتخاب درست کشورهای مبدأ واردات می‌تواند تا حدزیادی از انتقال نوسانات به بازار داخلی جلوگیری کند.

ارزشگذاری اقتصادی طبیعت  گردی در ایران(مطالعه موردی ناهارخوران گرگان)

 با توجه به اینکه گردشگران برای ویژگی  های کمک به پایداری، بهداشت محیط رودخانه، تسهیلات رفاهی و آلودگی صوتی به ترتیب بیشترین تا کمترین تمایل به پرداخت را دارند، لذا توصیه می  شود در سیاست  ها و تصمیمات اتخاذ شده، برای مدیریت هرچه بهتر پارک ناهارخوران به این اولویت  بندی توجه خاص گردد.
2) از آنجایی که از بین ویژگی  های مطرح شده کمک به پایداری جنگل مهم  ترین ویژگی از نظر گردشگران می  باشد و میزان لذت بردن از طبیعت بر تمایل به پرداخت آنها اثرگذار است بنابراین فرهنگ  سازی و افزایش آگاهی گردشگران نسبت به طبیعت  گردی و همچنین عواقب تخریب جنگل از طریق آموزش در مدارس و رسانه  های ارتباط جمعی از قبیل تلویزیون، رادیو، برگزاری همایش  ها، مقالات و گزارش  ها، می  تواند نقش مهمی در حفاظت از جنگل و کمک به پایداری آن داشته باشد.
2)3) برای حفظ نظافت محیط جنگل و بهداشت هر چه بیشتر رودخانه در پارک ناهارخوران پیشنهاد می  شود که مسئولین با درنظر گرفتن بودجه مناسب برای این امر و همچنین با گذاشتن سطل-های زباله بیشتر و توزیع کیسه زباله بین گردشگران باعث ارتقای وضعیت بهداشت و نظافت در این پارک گردند. 
3)4) با توجه به اینکه بیش از 90 درصد افراد بومی تمایل به پرداخت کمتر از 1000 تومان داشته  اند و حدود 60 درصد از افراد غیربومی تمایل به پرداخت بیش از این مقدار را داشته  اند، لذا می  توان با تعیین نرخ انعطاف  پذیر که با همکاری گروه  های مختلف (شهرداری، سازمان پارکها و فضای سبز، سازمان حفظ محیط  زیست و کارشناسان سایر سازمان  های مربوطه)،بهترین کارایی را در این زمینه داشته باشد.
5) با توجه به اینکه با افزایش امکانات ورزشی و خدمات رفاهی میزان تمایل به پرداخت گرشگران نیز افزایش پیدا می  کند بنابراین پیشنهاد می  شود با ایجاد سایت  های ورزشی بیشتر و خدمات رفاهی از قبیل سرویسها، آبخوریها، آلاچیقها و نور مناسب برای گردشگران زمینه جذب گردشگران بیشتری را فراهم آید تا از این طریق بتوان به پیشرفت و توسعه منطقه و رونق اقتصادی کمک شود و همچنین زمینه  های تبادل فرهنگ محلی فراهم آید.
4)6) بر پایه نتایج بدست آمده، درآمد و اشتغال افراد از عوامل مهم تأثیرگذار بر تمایل به پرداخت افراد می  باشند. اینگونه به نظر می  رسد که اجرای سیاست  های غیرمستقیم حمایت از منابع جنگلی مانند بهبود در وضعیت اشتغال افراد و افزایش درآمد آنها در کنار سیاست  های مستقیم، می  تواند در حفظ منابع جنگلی مؤثر باشد. 
5)7) با توجه به اینکه در این مطالعه از چهار ویژگی کمک به پایداری جنگل، کاهش آلودگی صوتی، تسهیلات رفاهی و بهداشت محیط رودخانه استفاده شده است، لذا می  توان با تعیین ویژگی-های دیگر این مطالعه را از جنبه  های دیگر مورد بررسی قرار داد و مقایسه  ای مطلوب با این پژوهش صورت گیرد تا با استفاده از نتایج حاصل از آن تصمیم  گیری  های منطقی و معقولانه توسط سیاستگذاران این حوزه انجام گیرد.
6)8) لازم است مطالعاتی در امر گردشگری به منظور نظارت بر عملکرد بخشها، بررسی و بازرسی حوزه   ها و مناطق گردشگری و بهره   گیری از نتایج این تحقیقات برای حمایت از بخش   های عملیاتی نظیر بازاریابی، کنترل و توسعه منابع انسانی و اطلاع رسانی همگانی انجام شود.

کاربرد بازاریابی اجتماعی روی مصرف فرآورده‌های غذایی آماده مطالعه موردی (سوسیس، کالباس، همبرگر)

با توجه به تأثیر منفی متغیر وجود نیترات در فرآورده  ها و اثرات مضر آن بر سلامتی افراد،می  توان با آگاه-سازی خانوارها از طریق تبلیغات تلویزیونی، اطلاع  رسانی و غیره مصرف اینگونه فرآورده  ها را از سوی خانوارها بکاهد.
2. با توجه به تأثیر منفی و معنی  دار شاخص آگاهی برمیزان مصرف فرآورده  های غذایی آماده می-توان با آگاه  سازی مصرف  کنندگان از ترکیبات، استانداردهای مربوط به ایمنی مواد غذایی، ارزش غذایی این نوع فرآورده  ها و نحوه نگهداری این نوع فرآورده  ها از میزان مصرف این فرآورده  ها کاست. همچنین در این زمینه پیشنهاد می شود مسئولین بهداشت ونهادهای مربوط، برای درج اطلاعات کامل مربوط به فرآورده های غذایی آماده نظارت بیشتری داشته باشند.
3. آگاهی از وجود تقلب در تولید این نوع فرآورده  ها نیز تأثیر منفی و معنی  دار بر میزان مصرف فرآورده  های غذایی آماده داشته است. با توجه به این مهم می  توان با آگاهی صحیح در این   باره هم تولیدکنندگان را به سمت تولید محصولات سالم  تر با ارزش غذایی بالا سوق داد و هم از میزان مصرف فرآورده  های غذایی آماده توسط مصرف  کنندگان کاست.
4. استاندارد سازی فرآورده های غذایی آماده و وضع جریمه های سنگین بابت تخلف از این استاندارد ها.

بررسی عوامل مؤثر بر سهم خرید خانوارها از بازار میوه و تره  بار شهرداری مشهد

در پژوهش حاضر علیرغم پوشش کامل اهداف تحقیق، با توجه به دسترسی  های محدود به منابع (مالی و زمانی)، تعدادی محدودیت در آن مشاهده می  شود. اولین محدودیت مربوط به داده  هاست. مطالعات آتی می  تواند محدودیت ذکر شده را با لحاظ کردن نمونه گیری در سطح وسیع  تر پوشش دهد. از آنجایی که رفتار مصرف  کننده در ترجیحات مصرفی، فرآیندی ذهنی و ناخودآگاه است (مارتین و موریچ، 2011)، لذا پیشنهاد می  شود در پژوهش  های آتی جهت بالا بردن اعتبار نتایج، برای مطالعه ترجیحات مصرف  کنندگان به جای روش  های پیمایشی از روش  های آزمایشی (تجربی) و طراحی سناریوهای متفاوت استفاده شود. سومین محدودیت این پژوهش در بخش ابزار مورد استفاده در تحلیل داده  هاست. و در نهایت استفاده از روش شبکه عصبی برای اولویت  بندی عوامل مؤثر بر خرید می  باشد البته از آنجایی که پراکندگی داده  ها می  تواند بر نتایج تأثیر گذار باشد لذا استفاده از یک روش ترکیبی، همانند روش مجموعه  های ناهمگون پیش از بکارگیری شبکه عصبی، می  تواند منجر به حصول نتایج معتبر  تری شود. (با کاهش پراکندگی داده  ها و حصول تعداد عوامل کمتر در عین لحاظ کیفیت پیش-بینی بالای آنها).

تأثیر بیمه کشاورزی بر سرمایه‌گذاری در زیر بخش زراعت استان خراسان رضوی

با توجه به اینکه اقلیم بر ریسک بخش کشاورزی تأثیرگذار است و بیمه محصولات کشاورزی می  تواند این ریسک  ها را پوشش دهد بنابراین پیشنهاد می  شود در تعیین حق بیمه  های محصولات کشاورزی به اقلیم نیز توجه شود.
2. سیاست  های مربوط به تعیین حق بیمه که در حال حاضر به تفاوت  های اقلیمی استان ها توجه  می شود به سطوح شهرستانی تعمیم یابد چرا که ریسک  هایی که در سطح شهرستان  ها ظهور می یابند همسو با ریسک های استانی نمی باشند.
3. با توجه به اینکه تأثیر درآمد بر روی احتمال سطح زیرکشت بیمه شده مثبت می باشد و نظر به اینکه 70 درصد کشاورزانی که بیمه نشده  اند اغلب در گروه کوچک مقیاس قرار دارند و توانایی بیمه کردن را ندارند و توجه به این مسأله که بیمه جزء سیاست  ها و اصلاح کننده  ها می  باشد پیشنهاد می  شود به منظور پشتیبانی مالی در دو گروه کوچک و متوسط مقیاس اصلاحاتی در سیاست  های دریافت حق بیمه صورت پذیرد تا بدین وسیله کشاورزان بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا این امر موجب کاهش ریسک و در نتیجه افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گردد. (به عنوان مثال در گروه کوچک مقیاس دریافت حق بیمه از محل فروش محصول صورت پذیرد و در گروه متوسط مقیاس، تقسیط حق بیمه  ها بر اساس جریان نقدی فروش مبتنی بر الگوی کشت انجام گیرد).
4. با توجه به اینکه متغیرهای در نظر گرفته شده برای بررسی تأثیر  بیمه بر سرمایه‌گذاری مثل بیمه بودن، سابقه بیمه، سطح بیمه شده، دریافت غرامت اثر مثبت بر سرمایه  گذاری داشته  اند لذا پیشنهاد می‌شود که شرایط لازم برای توسعه بیمه محصولات کشاورزی از طریق برگزاری کلاس  های آموزشی برای آگاهی و آشنایی کشاورزان از بیمه، تشریح کامل شرایط بیمه و حق بیمه‌ها، اجرای قراردادهای بیمه  ای متنوع با توجه به توان مالی کشاورزان صورت بگیرد. همچنین از آنجایی که دریافت غرامت اثر مثبت بر سرمایه  گذاری داشته است پیشنهاد می‌شود غرامت‌های پرداختی به‌ موقع و به میزان مناسب به کشاورزان پرداخت شده تا از طریق ایجاد اطمینان نسبت به صندوق بیمه، انگیزه کشاورزان به بیمه محصول خود و درنتیجه سرمایه  گذاری افزایش یابد.
5. با توجه به اثر مثبت وام بر سرمایه  گذاری در بخش کشاورزی و نظر به اینکه تنها 21 درصد از نمونه مورد بررسی به وام دسترسی داشته  اند، پیشنهاد می  شود شرایط دریافت وام از طریق تسهیل در شرایط مربوط به وثیقه و ضامن برای کشاورزان فراهم شود.
6. با توجه به معنی  دار بودن اثر درآمد براحتمال سطح زیرکشت بیمه شده و رابطه مستقیمی که با آن دارد، می  توان پیشنهاد داد، با اجرا کردن طرح بیمه درآمد و یا تشکیل صندوق تثبیت درآمد کشاورزان، از نوسان  هاي درآمدي آن  ها جلوگیري شود تا درنهایت، این کاهش نوسان  ها، به افزایش پذیرش بیمه از سوي کشاورزان بیانجامد که تثبیت درآمد خود موجب افزایش سرمایه-گذاری در این بخش می  شود.
7. نتایج نشان داد که در بین کشاورزان استان خراسان رضوی، هراندازه سن کشاورز پایین  تر  و سطح تحصیلات وي بالاتر باشد، محصولات کشاورزي خود را سریع‌تر بیمه می  کند. این امر، نشان  دهنده پویایی جامعه بیمه  گذار استان است؛ بنابراین می  توان گفت، کارگاه  هاي آموزشی، برنامه  هاي اینترنتی، بسته  هاي آموزشی- ترویجی و مجله  هاي علمی- تخصصی بیمه، از راهکارهاي مناسب براي افزایش آگاهی، کارایی و انگیزه گروه هدف مورد نظر در استان است.
8. از آنجایی که کشاورزانی که دارای زمین زراعی یکپارچه بوده  اند هم سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داده  اند و هم سطح زیرکشت بیشتری را بیمه نموده  اند، پیشنهاد می‌شود یکپارچه‌سازی واحدهای زراعی کوچک و پراکنده و زمینه لازم برای توسعه واحدهای تجاری تولید کشاورزی از طریق گسترش شرکت‌های سهامی - زراعی فراهم شود.

 

 Animated-Bullet-DiamondBlueDark 1392                                               bazgasht

عنوان پایان نامه

پیشنهاد پژوهش

تعیین الگوی بهینه­ی زراعی شهرستان اسفراین در شرایط عدم قطعیت با تأکید بر مدیریت منابع آب

با توجه به نتایج تحقیق و وجود شرایط ریسک و عدم قطعیت در بخش کشاورزی کشور و کمبود منابع آب در این بخش، پیشنهاد می‌شود سطح زیر کشت محصولاتی مانند لوبیا قرمز، گندم و ذرت علوفه ای در منطقه افزایش یابد. ارائه سیاست‌های حمایتی توسط مسئولین کشاورزی شهرستان مذکور، مانند تقویت سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی و یا قیمت تضمینی برای کشت این محصولات، می‌تواند به این امر کمک کند تا ضمن افزایش سودآوری و رفاه کشاورزان، از برداشت بیش از حد از سفره   های آب زیرزمینی نیز جلوگیری به عمل آید
• نتایج الگوهای بهینه نشان داد که در صورت افزایش عدم قطعیت در منابع آب، سطح زیر کشت محصولاتی با نیاز آبی کمتر مانند لوبیا‌ قرمز و گندم، افزایش می‌یابد. بنابراین پیشنهاد می‌شود کشت محصولاتی مانند هندوانه، خربزه و چغندرقند که نیاز آبی بالایی دارند و اکنون در منطقه کشت می‌شوند، کاهش یابد
• با توجه به اینکه مهمترین محدودیت بهره‌بردارانی که از چاه برای آبیاری اراضی کشاورزی استفاده می کنند، محدودیت منابع آب می‌باشد، لذا پیشنهاد می‌گردد برای افزایش میزان راندمان آبیاری و استفاده بهینه از منابع آبی، روش‌های نوین آبیاری جایگزین روش‌های فعلی (نظیر آبیاری جوی و پشته و غرقابی) گردد
• از آن‌جا که کاهش عدم قطعیت در منابع آب موجب افزایش سودآوری کشاورزان می‌شود و همچنین به‌دلیل افت سطح سفره‌های زیرزمینی و بحرانی شدن وضعیت دشت‌ها در منطقه مورد مطالعه، پیشنهاد می‌شود عملیات آبخیزداری در منطقه به اجرا درآید و همچنین با کنترل و نظارت بر بهره‌برداران از حفر بی‌رویه چاه‌های آب جلوگیری به عمل

ارزيابي نقش بازارهاي ميوه و تره بار شهرداري در بهبودكارايي بازاريابي (مطالعه موردی مشهد)

ميانگين ناكارايي قيمتي بازاريابي، ناكارايي فني بازاريابي و ناكارايي كل بازاريابي در بازارهاي ميوه و تره بار شهرداري و ميوه‌فروشي‌هاي اطراف اين بازارها بيشتر از 36 درصد مي‌باشند. بالابودن ناكارايي قيمتي نشان دهنده بالا بودن هزينه‌هاي بازاريابي نسبت به حاشيه بازاريابي مي‌باشدكه با اتخاذ تدابيري جهت رقابتي كردن بازار مي‌توان هزينه‌هاي بازاريابي را كاهش داده كه درنتيجه آن كارايي قيمتي و كارايي بازار افزايش مي‌يابد. در بازارهاي ميوه و تره بار شهرداري هزينه‌هايي مانند هزينه نگهبان، ارائه پلاستيك با نشان شهرداري، دادن هزينه براي حمل زباله به دليل توليد بيشتر زباله و دادن هزينه براي كارهاي خدماتي و قدرالسهم پرداختي به شهرداري باعث افزايش هزينه‌هاي اين بازارها شده است. بنابراين سازمان ميادين ميوه و تره بار و شهرداري بايد پلاستيك‌هاي با نشان شهرداري را به منظور تبليغ و به طور رايگان در اختيار بهره‌برداران قرار دهد و يا زباله‌ها را به طور رايگان حمل نمايد و همچنين درصد قدرالسهم پرداختي بازارها را برا اساس كشش منطقه به خريد ميوه و تره بار تعيين نمايد. بالابودن ناكارايي فني نيز نشان دهنده بالا بودن هزينه ضايعات نسبت به حاشيه بازاريابي مي‌باشد. سياست‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه در راستاي كاهش هزينه‌هاي بازاريابي، هزينه ضايعات نيز در طول مسير بازاريابي كاهش يابد. با بهره‌گيري از بسته‌بندي مناسب و سيستم‌هاي حمل و نقل مجهز به سردخانه، ضايعات محصول در هرمرحله از انتقال كاهش داده مي‌شود. براي كاهش هزينه ضايعات در بازارهاي ميوه وتره بار سعي شود تا حد امكان يخچال‌هايي در بازارها فراهم شود تا برخي از محصولات حساس را بتوان در يخچال نگهداري نمود، امكان استفاده از وسايل سرمايشي مناسب در فصل تابستان نيز براي ماندگاري بهتر ميوه و تره بار و ايجاد سازه‌هاي مطلوب و استاندارد براي اين بازارها تا حد زيادي از ضايعات ميوه و تره بار جلوگيري خواهد نمود.
2- نتايج نشان داد كه در بازارهاي ميوه و تره بار شهرداري متغيرهاي هزينه نيروي‌كار، هزينه بيمه و هزينه پلاستيك اثر مستقيم و معني داري بر ارزش فروش دارند. بنابراين براي افزايش فروش در بازارها بايد تمهيداتي از قبيل تبليغات مناسب در سطح شهر كه كيفيت و قيمت را مدنظر داشته باشد، مكان سنجي مناسب براي برخي از بازارها، به طوري كه بازار ديد كافي در منطقه مورد نظر داشته باشد و دسترسي مشتري‌ها به اين بازارها ساده و امكان پذير باشد، در نظر گرفته شود.
3- نتايج نشان داد كه در ميوه فروشي هاي سطح شهر متغيرهاي هزينه نيروي كار و هزينه پلاستيك اثر مستقيم و معني داري بر ارزش فروش دارند و متغير هزينه اجاره اثر منفي و معني داري بر ارزش فروش دارد. ميوه فروشي‌ها براي افزايش فروش خود بايد سعي نمايند با ارائه خدمات مختلف همچون قيمت‌هاي مناسب و معقول، عرضه ميوه و تره بار با كيفيت خوب، امكان دستچين نمودن ميوه، جلوه ظاهري زيبا و تميز بودن محل، اخلاق خوب و امكان داشتن پيك براي برخي مشتري‌ها، مشتري‌هاي خود را نگه دارند و سعي نمايند با قراردادن تابلو با قيمت مناسب براي برخي ميوه‌ها، مشتري گذري نيز جذب نمايند.
4- همان طور كه مشاهده شد در بين بازارهاي پرفروش ميوه و تره بار شهرداري، بازار گلستان ساختار نزديكتري به ساير بازارها داشت. بنابراين مي‌توان اين بازار را براي ساير بازارها از نظر ميزان هزينه‌هاي بازاريابي(نهاده‌ها) و ارزش فروش (ستاده) الگو قرار داد. ناكارايي بازارهاي شب بو، گلايل و رز ناشي از ناكارايي مقياس و ناكارايي مديريتي مي‌باشد. بنابراين بايد عوامل مديريتي مناسبي را براي اين بازارها مدنظر قرارداد. همچنين ميوه‌فروشي‌هاي اطراف بازار شب بو، گلايل و رز كارايي بيشتري از اين بازارها دارند. بنابراين در مورد بازارهاي شب بو، گلايل و رز بايد در مطالعات بعدي علل ناكارايي اين بازارها نسبت به ميوه‌فروشي‌هاي اطراف آنها بررسي شود.
5- در بين بازارهاي كم‌فروش ميوه و تره بار شهرداري، بازار زيتون و زعفران ساختار نزديكتري به ساير بازارها داشتند. بنابراين مي‌توان اين بازار را براي ساير بازارها از نظر ميزان هزينه‌هاي بازاريابي(نهاده‌ها) و ارزش فروش (ستاده) الگو قرار داد. ناكارايي بازارهاي ميخك، لاله و نيايش، ناشي از ناكارايي مديريتي و ناكارايي مقياس مي‌باشد. بنابراين بايد عوامل مديريتي مناسبي را براي اين بازارها مد نظر قرارداد. ميوه‌فروشي‌هاي اطراف بازار ميخك، لاله و نيايش كارايي بيشتري از اين بازارها دارند. در مورد اين بازارها نيز بايد در مطالعات بعدي علل ناكارايي اين بازارها نسبت به ميوه‌فروشي‌هاي اطراف آنها بررسي شود.
6- نتايج نشان داد كه در مورد بازارهاي ميوه و تره بار كم‌فروش ميخك و نيايش مي‌توان يكي از علل ناكارايي آنها را فروش بيشتر ميوه‌فروشي‌هاي اطراف اين بازارها دانست. بنابراين در مورد بازارهاي ميخك و نيايش پيشنهاد مي‌شود كه براي فروش بيشتر اين بازارها تبليغات بيشتري صورت گيرد و قيمت مناسبتر و كيفيت بهتر مدنظر قرار گيرد.

بررسی تابع واردات محصولات منتخب بخش کشاورزی ایران

از آنجایی که عوامل موثر بر واردات محصولات منتخب متفاوت بوده است لازم است که با توجه به شرایط خاص محصولات مختلف برنامه   ریزی مناسب صورت گیرد.
2- از آنجا که شوک های درآمد نفتی باعث افزایش واردات و کاهش تولید محصولات شده است پیشنهاد می-شود که از درآمدهای نفتی جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استفاده گردد و از تزریق درآمدهای نفتی به شکل واردات بکاهد.
3- جهت برنامه ریزی در تولید محصولات مورد نظر باید از محصولاتی که واردات آنها بیشتر از درآمدهای نفتی متاثر می باشد شروع کرد و سیاست های مناسب جهت افزایش تولید این محصولات در نظر گرفت. تعیین قیمت تضمینی قابل توجیه برای این محصولات یکی از مهم ترین موارد در جهت افزایش تولید این محصولات بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.
4- با توجه به نتایج پیش بینی های مطالعه پیشنهاد می شود محصولاتی که در سال های آینده واردات بیشتری خواهند داشت مورد توجه قرار گیرند و با توجه به اهمیت این محصولات، به بازار نهاده وفروش این کالاها نظارت دقیق صورت پذیرد.
5- پیش بینی و درک صحیح از تولید محصولات مورد نظر و مقایسه با نیاز آتی کشور به این محصولات باید مورد توجه باشد.

بررسی تاثیر هدفمند سازی یارانه حامل‌های انرژی بر بخش کشاورزی

مدل‌هاي تعادل‌عمومي   قابل محاسبه ابزاري مناسب براي ارزيابي آثار شوك‌هاي مختلف بر اقتصاد به حساب مي‌آيند. اما به دلايل متعدد از جمله   پيچيدگي در استفاده از اين روش نسبت به ساير روشهاي مطالعاتي و نيز ضرورت داشتن طيف وسيعي از داده‌هامدل‌هاي تعادل عمومي در ايران به طور گسترده‌اي   بکارگرفته نمي شود، بنابراين با تعديل برخي فروض درنظرگرفته شده در اين مدل با توجه به ساختار اقتصادي کشور و نيز توليد داده هاي مناسب پيشنهاد مي‌شود استفاده از اين مدلها در مطالعات مختلف مورد تأکيد قرار گيرد.
ب. استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی جدیدتر برای رسیدن به نتایجی دقیق تر و مورد اطمینان ‌تر.
ج. هرچند در اين مطالعه سعی شده است از پارامترهاي رفتاري متناسب و صحيح كه در مطالعات ديگران از آنها استفاده شده بهره گرفته شود، اما با تغيير كششهاي اساسي، نتايج و تخمين ها مي تواند به شدت تحت تأثير قرار گيرد. بنابراين انجام اين مطالعه بابرآورد كشش هاي مورد نياز و پارامترهاي مدل از طريق روش اقتصاد سنجي، در دوره زماني مطابق با ماتريس حسابداري اجتماعي مورد بررسي براي كشور پيشنهاد مي گردد.
د. وارد كردن عنصر زمان در مدل، انجام مدل به صورت مدل تعادل عمومي پوياي كاربردي.

بررسی مشارکت مالی کشاورزان برای کاهش اثرات سوء     زیست‌محیطی ایجاد شده در آب و خاک (مطالعه موردی حوضه آبخیز رودخانه کشف رود)

سازمان محیط زیست به منظور حفظ و بهبود وضعیت آب و خاک از ابزارهای انگیزشی استفاده نماید. به عبارت دیگر از کشاورزانی که مصرف کودها و سموم شیمیایی زیادی دارند مبلغی به عنوان عوارض       زیست   محیطی اخذ شود و برای تعیین مقدار عوارض پیشنهاد می گردد از میزان مشارکت مالی کشاورزان که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت استفاده شود. همچنین از آن جا که عملیات و پروژه های حفاظت از محیط زیست به خصوص آب و خاک نیاز به سرمایه زیادی دارد که تنها بخش کوچکی از این سرمایه از محل کمک   های مالی مردمی و اخذ عوارض به دست می   آید، بدون کمک های مالی دولت انجام این پروژه ها با مشکل مواجه می شود بنابراین دولت هم از لحاظ مالی می تواند در پیشرفت این پروژه ها تأثیر به سزایی داشته باشد و هم با برگزاری سمینارهایی، زمینه آموزش و آگاهی     مردم به خصوص کشاورزان را در مورد اهمیت و حفاظت منابع آب و خاک فراهم آورد. علاوه بر آن لازم است در ارتباط با جلوگیری از ورود آب های آلوده به حوضه کشف رود از ابزارهای قانونی بهره گرفته شود و یا   این که با ایجاد حوضچه های تصفیه آب های آلوده، آلودگی های تهدیدکننده سلامت آب و خاک و به تبع آن انسان حذف شود. هزینه های سرمایه گذاری در این مورد می تواند از کشاورزان آلوده کننده، دریافت و هزینه های اجرایی آن از محل تعیین عوارض (به میزان آب آلوده ورودی به حوضچه) تأمین شود.
نکته دیگر این که انگیزه های لازم در کشاورزان به ویژه در حوزه کاهش آثار نامطلوب به کارگیری کودها و سموم شیمیایی بر محیط زیست وجود دارد که می توان با برنامه ریزی به ویژه در حوزه آموزش های مبتنی بر رعایت حدهای توصیه ای به کارگیری این دو نهاده از یک طرف و ترویج تولید محصولات ارگانیک از طرف دیگر از این ظرفیت بهره گرفت.

بررسی نهادهای بازار، هزینه مبادله و سرمایه‌های اجتماعی در بازار محصولات کشاورزی(مطالعه موردی شهرستان مشهد)

با توجه به یافته ها توجه به نهاد های بازار در مبادلات کشاورزی از بعد هزینه های مبادله باید در دستور کار برنامه ریزان بازار محصولات کشاورزی قرار گرفته و همزمان به نوع تأثیر گذاری متغیرهای اقتصادی و اجتماعی توجه شود. در این راستا ساماندهی نهاد‌ها و ایجاد نهاد‌های متمرکز تأثیر‌گذار پیشنهاد می‌شود.
• با توجه به تأثیر مثبت نهادها بر هزینه‌های مبادله،پیشنهاد می‌شود سازمانی تشکیل شود تا بر ارتباطات بهره‌برداران و معامله‌گران آنان با بازار نظارت داشته تا ضمن افزایش مبادلات باعث کاهش هزینه های مبادله گردد.
• با توجه به تأثیر منفی استفاده از دلال توسط بهره برداران بر هزینه های مبادله، استفاده از دلال زمانی مفید و موثر واقع می‌شود که کارشناسان بر عملکرد آنان   نظارت داشته باشند و همچنین نرخ واسطه‌گری ( حق دلالی) مشخص و ثابت باشد. در نتیجه یپیشنهاد می شود سازمانی تشکیل شود تا این وظیفه را بر عهده داشته باشند.
• با توجه به تأثیر مثبت سرمایه‌های اجتماعی بر هزینه‌های مبادله، پیشنهاد می‌شود سازمانی تشکیل شود تا بر میزان روابط انسان دوستانه بهره‌برداران و معامله‌گران نظارت داشته باشند تا ضمن افزایش مبادلات باعث کاهش هزینه های مبادله گردد. علاوه بر آن آموزش می‌تواند نقش مفیدی در ارتقاء سرمایه اجتماعی داشته باشد( به جهت یادآوری نقش ارزنده آن).
• در مجموع این مطالعه نشان داد که سه مولفه نهاد، سرمایه اجتماعی و هزینه‌های مبادله جایگاه مهم و تأثیر‌گذاری در بازار محصولات کشاورزی(باغی) دارا می‌باشند. لذا توصیه کلیلدی این مطالعه با لحاظ نکات ارائه شده در 4 پیشنهاد اول آن است که در ساختار بازار محصولات کشاورزی، حوزه‌ای مدنظر قرار گیرد که به پایش مداوم این سه مولفه بپردازد و سمت‌و‌سو گیری‌های آنها را مورد توجه قرار دهد و با توجه به این حالات، راه‌کارهای موثر را مدنظر قرار دهد. به عبارت دیگر در ساختار سازمانی، مدیریت پایش ایجاد شود تا به نظارت، ارزیابی و اقدام در جهت بهبود عمل نماید.

تحلیل آثار قیمت تضمینی گندم توسط دولت بر میزان تولید و رفاه تولیدکنندگان آن در ایران

در این پژوهش به علت عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز جهت برآورد توابع عرضه و تقاضای گندم در استان ها، برای کالیبراسیون این توابع از کشش های کشوری به دست آمده در پژوهش های پیشین استفاده شد. از این رو پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی، در صورت در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز، توابع مذکور برای همه استان ها یک به یک برآورد شود و کشش های مورد نیاز به صورت مجزا برای آن ها به دست آید.
2. در این پژوهش حجم گندم صادراتی به خارج کشور و وارداتی از آن به صورت برون   زا در نظر گرفته شده است. اگرچه این امر به اساس نظری کار ایرادی وارد نکرده اما بهتر است که در پژوهش-های آتی این دو متغیر به صورت درون زا در نظر گرفته شوند و مقادیر آن ها با توجه به شرایط حاکم بر مدل تعیین گردد.
3. در این پژوهش اشاره شد که به علت آن که در سال مورد مطالعه سازمان غله، گندم را از کشاورزان خریداری و در اختیار کارخانه های آرد قرار می دهد، حاشیه بازاریابی در نظر گرفته نشده است. با توجه به شرایط کنونی و خرید گندم توسط بخش دولتی و نیز بخش خصوصی و فروش آن به کارخانه ها توسط هر دو آن ها، پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی حاشیه بازاریابی و هزینه های مبادله به عنوان اجزای مؤثر بر قیمت خرده فروشی در نظر گرفته شوند.
4. در صورت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، پیشنهاد می شود مدل برای انواع گندم، از قبیل گندم آبی و دیم، برآورد گردد.
5. در این پژوهش مدل به صورت ایستا و فقط برای سال 1389 برآورد گردید. اما می   توان مدل را برای یک بازه زمانی و به صورت پویا نیز برآورد نمود.

تحلیل ساختار بازار و اثرآن بر انتقال قیمت و حاشیه بازاریابی صنعت شیر ایران

نتایج حاصل از برآورد تابع حاشیه بازاریابی نشان داد که افزایش قیمت علوفه و هزینه نیروی کار باعث تغییر حاشیه بازاریابی و ایجاد نارضایتی تولید کننده و مصرف کننده از قیمت دریافتی و قیمت پرداختی می‌شود.تأمین علوفه ارزان قیمت برای دامداری‌ها و ایجاد سازمانی برای کنترل و نظارت بر دستمزد نیروی کار در بازار شیر ، برای کاهش حاشیه بازاریابی شیر پیشنهاد می‌شود.
نتایج مطالعه نشان داد که سیاست‌های دولت، وجود ساختار غیر رقابتی بازار شیر، ضعیف بودن نظام اطلاع رسانی بازار و فساد پذیری شیر بیش از سایر عوامل، انتقال نامتقارن قیمت در بازار شیر را به دنبال دارد.دولت می‌تواند با سیاست‌های هدفمند،نظارت خود را بر بازار شیر افزایش دهد تا سود توزیع شده در تمامی سطح بازار شیر، سودی مناسب باشد. دولت می‌تواند با حمایت از عوامل بازار و کاهش نقش واسطه‌ها و با افزایش قدرت بازاریابی تولیدکنندگان گامی در جهت کنترل صحیح قیمت‌ها و حاشیه بازاریابی در بازار این محصول بردارد.همچنین پیشنهاد می‌شود که دولت در راستای افزایش کارایی بانک اطلاعات موجود در وزارت جهاد کشاورزی و صنایع شیر ، ارائه تسهیلات و انجام سیاست های تشویقی برای سرمایه گذاری و ایجاد مراکز فرآوری شیر در مناطقی از کشور که با تعداد زیاد دامداری و کمبود مراکز فراوری مواجه است و در زمینه رقابتی شدن بازار شیر برنامه ریزی نماید.
در حال حاضر به دلیل کمبود وسایل نقلیه مجهز به سردخانه حمل و نقل شیر با وسایل دیگر انجام می‌شودکه باعث ضایعات زیاددر حین حمل و نقل می‌شود و به دلیل فساد پذیری این محصول، هزینه حمل و نقل تأثیر زیادی بر قیمت تمام شده شیر دارد و هرگونه تغییر در این هزینه‌ها مستقیمأ قیمت تمام شده شیر را افزایش خواهد داد. ایجاد مراکز نظارت بر جمع آوری شیر و ارائه تسهیلات به این مراکز برای مجهزکردن وسایل نقلیه به سردخانه برای حمل و نقل شیر پیشنهاد می‌شود.
نتایج نشان داد که در بین عوامل مؤثر بر حاشیه بازاریابی، هزینه های بازاریابی، ساختار بازارو انتقال قیمت اثر بیشتری بر حاشیه بازاریابی دارند.در این راستا ایجاد تعاونی‌های تولید و بازاریابی شیر پیشنهاد می‌شود.تشکیل شرکت‌های تعاونی باعث افزایش قدرت چانه زنی و کاهش هزینه‌های تولید و بازار رسانی و همچنین باعث انتقال اطلاعات از وضعیت عرضه و تقاضا به تولید کنندگان می‌شود که پیش بینی قیمت‌ها را در آن ها افزایش می دهد و به کاهش عدم تعادل قیمت در بازار کمک می نماید. همچنین تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل شیر و کارخانجات فراوری شیر برای کاهش هزینه‌های بازاریابی پیشنهاد می‌شود.

تعیین الگوی بهینه کشت با استفاده از رهیافت برنامه ریزی آرمانی ترتیبی توسعه‌یافته و فراآرمانی
(مطالعه موردی: شهرستان گرگان)

همانطور که از مدل‌های برآوردی ملاحظه شد، پنبه در الگوی کشت پیشنهادی وارد شده این در حالی است که کشاورزان بدلیل تک‌کشته بودن این محصول و همچنین نبود بذر مناسب تمایل چندانی به کشت پنبه ندارند . با توجه به اینکه استان گلستان پتانسیل تولید پنبه را دارا می‌باشد و سابقاً به دلیل کشت زیاد پنبه به عنوان سرزمین طلای سفید مطرح بوده با ترغیب کشاورزان از طریق واگذاری تسهیلات مناسب و همچنین در دسترس گذاشتن بذرهای پربازده می‌توان دوباره کشت پنبه را در منطقه رواج داد و مقام نخست پنبه کشور را به منطقه بازگرداند.
2- با توجه به الگوی کشت بدست‌آمده از مدلهای مختلف و وارد نشدن سیب‌زمینی، جو و ذرت در هیچیک از مدلها پیشنهاد می‌شود در سالهای آینده از کشت این محصولات جلوگیری شود.
3- از مزایای الگوهای کشت برآورد شده انعطاف پذیری این الگوها در زمینه اعمال ترجیحات تصمیم‌گیرنده می باشد که با توجه به نتایج بدست‌آمده از مطالعه حاضر پیشنهاد می‌شود اگر هدف مدیر واحد زراعی رسیدن به حداکثر سود کل ناشی از تولید محصولات باشد از مدل برنامه‌ریزی آرمانی ترتیبی توسعه‌یافته و اگر هدف وی دستیابی بیشتر به آرمانها و رسیدن به سطح قابل قبولش باشد از مدل برنامه‌ریزی فراآرمانی برای تعیین الگوی بهینه کشت استفاده کند.
4- با توجه به مقایسه مدل در دو گروه پیشنهاد می‌شو بدلیل مطلوب بودن نتایج مدل برنامه‌ریزی آرمانی ترتیبی توسعه‌یافته در گروه 1 این مدل برای زمین های زراعی کوچک مقیاس (کمتر از 4 هکتار) و مدل برنامه‌ریزی فراآرمانی بدلیل نتایج مطلوب‌تر برای بهره برداران گروه 2 در زمین‌های زراعی بزگ (بیشتر از 4 هکتار) بکار برده شود.
5- از آنجا که الگوهای بهینه برآوردی نشان می‌دهد که سود کشاورزان افزایش یافته و استفاده بهینه‌تری از منابع موجود صورت می‌پذیرد بنابراین پیشنهاد می‌شود به عنوان یکی از ابزارهای مهم در شکل‌گیری و اجرای الگوی بهینه کشت توسط کشاورزان، جهت‌گیری سیاست‌های حمایتی دولت اعم از سیاست‌های اقتصادی، بازرگانی و پشتیبانی از کشاورزانی باشد که الگوی کشت بهینه را به اجرا گذاشته‌اند و یا اینکه برای ترغیب کشاورزان به اجرای الگوی بهینه کشت سیاست تشویقی مانند بیمه رایگان محصولات کشاورزی و یا تخفیف در حق بیمه کشاورزی به اجرا گذاشته شود.

جایگاه محصولات ارگانیک در سبد مصرفی آتی خانوارها
و سازه های موثر بر آن

کمک به افزایش آگاهی مردم نسبت به مواد غذایی مصرفی، خصوصاً فوائد تولید و مصرف محصولات ارگانیک و مضرات آشکار و پنهان مصرف محصولات تجاری مرسوم با راهکارهای مختلف تبلیغاتی و آموزشی.
باتوجه به تاثیر منفی دلنگرانی حاصل از مصرف محصولات غیرارگانیک برای محیط زیست بر مصرف محصولات ارگانیک که می تواند ناشی از ارزش پایین محیط زیست و منابع طبیعی نزد مصرف کنندگان باشد، اندیشیدن و به کار بردن راهکارهای ارتقا جایگاه و ارزش محیط زیست نزد مصرف کنندگان می   تواند بر مصرف محصولات ارگانیک اثر مثبت داشته باشد.
اهمیت ظاهر محصول نزد مصرف‌کنندگان، آنها را به مصرف محصولات غیرارگانیک ترغیب می-کند، بنابراین افزایش آگاهی مردم به سمت ارزش غذایی محصولات غذایی مصرفی بجای شکل ظاهری، و حتی تلاش در جهت تولید محصولات ارگانیک با شکل ظاهری بهتر، می   تواند تمایل به مصرف این محصولات را افزایش دهد.
یکی از با اهمیت‌ترین متغیرها از نظر مصرف‌کنندگان که اطمینان بخش سلامت و ارگانیک بودن محصول است، دارا بودن برچسب ارگانیک بوده است. باتوجه به تاثیر مثبت این متغیر بر مصرف آتی محصولات ارگانیک، طراحی مکانیزمی برای همه گیر کردن و حتی الزام به کار بردن این برچسب برای همه محصولاتی که به صورت ارگانیک تولید می شوند، بسیار کارا می باشد.

هرچه توان مالی مصرف‌کنندگان برای پرداخت تفاوت قیمت محصولات ارگانیک نسبت به غیرارگانیک بیشتر باشد، جایگاه محصولات ارگانیک در سبد آتی خانوارها ارتقا می‌یابد، بنابراین تلاش در جهت کاهش این اختلاف قیمت که البته نیاز به کمک دولت به منظور این جبران بخشی از این تفاوت قیمت به تولبدکنندگان جهت تولید کم هزینه   تر و بیشتر این محصولات دارد، موثر خواهد بود.
6- شاید بتوان بزرگترین مشکل محصولات ارگانیک را تولید پایین و پرهزینه آن دانست که بزرگترین مانع برای این محصولات در ایجاد امنیت غذایی نیز می باشد. بنابراین در طراحی راهبردها در راستای دستیابی به امنیت غذایی پایدار باید تولید روز افزون این نوع از محصولات مد نظر قرار گیرد، بطوری که تضمین کننده کیفت و کمیت غذای مصرفی همه مردم در دوران زندگی باشد.
7- در انتها بررسی و مطالعه در زمینه شناخت نقاط ضعف و قوت بخش تولید و توزیع محصولات ارگانیک پیشنهاد می شود.

 

 Animated-Bullet-DiamondBlueDark 1391                                 bazgasht

عنوان پایان نامه

پیشنهاد پژوهش

شبيه سازی تابع تقاضای انواع گوشت در ايران (قرمز و سفيد) با استفاده از رهيافت الگوريتم ژنتيک

با عنايت به اينکه تقاضای گوشت ماهي هر دو مصرف‌كننده شهري و روستايي در برابر تغييرات قيمت کشش‌پذير به دست آمده است، و در مقايسه با استاندارهاي جهاني بسيار كم مصرف مي‌شود و مصرف آن نقش كليدي در حفظ سلامت افراد دارد، لذا كنترل قيمت آن از جمله عوامل مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و دولت مي‌تواند از سياستهاي قيمت‌گذاري در اعمال مديريت بهينه تقاضا براي اين گروه كه مصرف آن نسبت به تغييرات قيمت آن حساسيت بالايي دارد استفاده كند. 
2-  با توجه به اينكه پيش‌بيني با استفاده از روش الگوريتم ژنتيك حاكي از كاهش مجموع تقاضاي مصرف‌كننده شهري و روستايي از كل انواع گوشت مي‌باشد؛ كه اين امر باعث كاهش سطح رفاهي خانوارهاي ايراني مي‌باشد. بنابراين پيشنهاد مي‌گردد موضوع افزايش درآمد خانوارها مد نظر مسئولان در اعمال سياستهاي توسعه اقتصادي در كل كشور، در صدر اولويت‌ها قرار گيرد.(ادامه جريان پرداخت يارانه‌هاي نقدي به خانوارها)
3- با توجه به اينكه پيش‌بيني روش دوم با فرض ثبات درآمد واقعي انجام شد، مجموع ميزان تقاضاي مصرف‌كننده شهري از كل انواع گوشت در دو سناريوي اول و دوم به ميزان مناسب از نظر متخصصان تغذیه افزايش پيدا كرد. اما  مجموع ميزان تقاضاي مصرف‌كننده روستايي از كل انواع گوشت در دو سناريوي اول و دوم به جز برخي از سالها در ساير موارد كمتر از مقدار مناسب از نظر متخصصان تغذیه است؛ كه اين امر باعث تفاوت سطح رفاهي خانوارهاي شهرى با روستايي در سطح كشور مي‌باشد. بنابراين پيشنهاد مي‌گردد: افزايش سطح درآمد خانوارهاي روستايي مدنظر مسئولان در اعمال سياستهاي توسعه اقتصادي و فقر زدايي و نيز توزيع عادلانه امكانات بين مناطق شهري و روستايي در كل كشور مورد توجه قرار گيرد.
4 - تجزيه و تحليل رفتار مصرف‌کننده در ارتباط با تقاضای گوشت می‌تواند به مسئولان و دست‌اندرکاران در تعيين هر چه بهتر سياستهای کشاورزی و دامپروری در زمينه توليد، عرضه و قيمت‌گذاری اين محصولات کمک کند. بنابراين توصيه می‌گردد در راستای نيل به اهداف کلان اقتصادی، تجزيه و تحليل تقاضا در ارتباط با تمام گروه‌های گوشت همه ساله انجام پذيرد؛ تا نتايج حاصل از آن در برنامه‌ريزی‌ها و سياست‌گذاري‌های مربوطه به کار گرفته شود.
5- از آنجا كه به استثناء برخي سناريوها، پيش بيني ميزان تقاضاي مصرف‌كننده شهري و روستايي از كل انواع گوشت كمتر از مقدار مناسب از نظر متخصصان تغذيه است، بنابراين لازم است سياست‌هاي كشاورزي با توجه به هماهنگي لازم با نيازهاي غذايي مصرف‌كنندگان اتخاذ شود.
6-  نظر به اهميت تامين پروتئين مورد نياز مصرف‌كنندگان در كشور به عنوان يكي از اهداف برنامه‌هاي توسعه اقتصادي كشور، شناسايي و توجه به عوامل موثر بر تقاضاي انواع گوشت مي‌تواند نقش اساسي و عمده‌اي در ايجاد تعادل عرضه و تقاضاي اين محصول ايفا كند.
7- اگر چه به دليل كاهش درآمد واقعي خانوارها و يا افزايش قيمت نسبي گوشت قرمز، سهم بودجه آن روند كاهشي دارد و سهم بودجه گوشت مرغ و ماهي روند صعودي دارد، اما در حال حاضر همچنان از نظر سهم بودجه رتبه اول را در مصرف گوشت در خانوارهاي شهري و روستايي دارد، بنابراين توجه به توليد آن در كشور بسيار مهم است.
8- با توجه به اينكه انواع گوشت جانشين يكديگرند پيشنهاد مي‌شود با توجه به اهميت گوشت در تامين پروتئين خانوارها هنگام اتخاذ سياستهاي مختلف در جهت حمايت از توليدكنندگان به اين مسئله توجه شود و سياستها به گونه اي اتخاذ گردد كه در انتقال تقاضا از يك نوع گوشت به نوع ديگر با مشكل مواجه نگردد؛ به اين معني كه مثلاً هنگام افزايش قيمت گوشت قرمز شرايط به گونه‌اي كنترل شود كه قيمت ساير گوشت‌ها ثابت مانده و مصرف‌كننده گوشت را با ساير پروتئين‌ها جايگزين نسازد.
9- روش سوم با فرض پيش‌بيني درآمدي مطابق روند گذشته انجام شد و با توجه به اينكه ميزان تقاضاي مصرف‌کنندگان شهري و روستايي از انواع گوشت، در سناريوي دوم، سوم و چهارم از اين روش روند نزولي را نشان مي‌دهد؛ از اين رو لازم است دولت و مسئولان با هدف تنظيم بازار و تامين رفاه بيشتر برای مردم در راستای كنترل قيمت و كاهش نرخ تورم اين محصولات اساسی به كمتر از مقادير پيش‌بيني شده در اين سناريوها اقدام کنند.

                                                                                                               bazgasht

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آيكون مراجعه

608000کتاب چاپی
2430نشریه چاپی
32600پایان‌نامه
3268865منابع الکترونیکی
102سیستم‌های رایانه
23600اعضاء